Pierwsze dwa odcinki, oba wyreżyserowane przez Damiena Chazelle’a (reżyser hitu La La Land – tylko u nas pod tym linkiem La La Land cały film pl) zostały zaprezentowane w programie telewizyjnym berlińskiego festiwalu filmowego (pełne 10 tygodni przed premierą serialu 8 maja).
Andre Holland, Joanna Kulig i Amandla Stenberg wystąpili w serialu Netflix o paryskim klubie jazzowym.
Paryż i jazz tworzą inteligentne, wyrafinowane połączenie w ośmio częściowym miniserialu Netflixa „The Eddy”, wielokulturowym dramacie familijnym kręconym jak Kino, który zamknął popularny w Berlinie pasek boczny serialu (który zostanie wyemitowany dopiero w maju). Nie wszyscy na widowni byli prawdopodobnie miłośnikami jazzu, ale większość z nich wyszła z pokazu dwóch pierwszych odcinków, wyreżyserowanych przez Damiena Chazelle’a i napisanych przez Jacka Thorne’a, z pewnymi podstawowymi pomysłami na to, jak nowa piosenka jest skonstruowana z kilku nut, dopóki nie wyrośnie na skomplikowaną melodię, która zapakuje Dom.
Dom, o którym mowa, to klub jazzowy o nazwie Eddy w paryskiej Dzielnicy nie na obrzeżach, ale też nie w centrum. Jego wnętrze jest uwiecznione w ujęciu pokrytych graffiti betonowych ścian częściowo zasłaniających widok na Wieżę Eiffla w oddali. Miejsce dla Elliota, Amerykanina w Paryżu (Andre Holland z Moonlight – u nas obejrzysz Moonlight cały film pl), aby otworzyć własny Klub. Fabuła jest dreszczowcem niebezpieczeństwa ze strony paryskiego półświatka, a także dramatem rodzinnym, który szybko komplikuje problemy Elliota, gdy jego licealna córka, Julie (Amandla Stenberg), przychodzi z wizytą w najgorszym możliwym momencie.
Były muzyk jazzowy, który prawdopodobnie zagra jeszcze przed zakończeniem serii – Elliot, zainwestował swoje oszczędności w Klub wraz ze swoim ekstrawertycznym francuskim partnerem Faridem (Tahar Rahim z The Prophet). Podczas gdy odchodzący Farid zajmuje się biznesem, Elliot zajmuje się twórczą częścią klubu, która polega na rezerwowaniu klasowych występów i rozwijaniu grupy, która według niego jest na tyle dobra, by nagrać ją w wytwórni jak Franck Levy ’ s (Benjamin Biolay). Ale jak dotąd nic z tego nie wyszło.
Holland, który występuje po angielsku i francusku, od pierwszego numeru grupy, kończy prostym: „Tonight was shit”. Jest szczególnie krytycznie nastawiony do wokalistki, Maja (Joanna Kulig grała m.in. w Zimna Wojna – zobacz u nas: Zimna Wojna online pl), choć trudno usłyszeć jakiekolwiek wady jej ciepłego, przekonującego głosu. Jest jednak emocjonalnie krucha i wciąż przeżywa rozstanie z Elliotem, co dodaje jej kolejny wymiar komplikacji.
Pierwszy odcinek kończy się dobrze ustawioną scenerią, dzięki stale poruszającej się kamerze, która nerwowo wychwytuje szczegóły chłodnych, zatłoczonych zestawów, wędrując po twarzach w klubie i wskazując słabe punkty każdej postaci. Jako menedżer klubu, Farid ukrywa swoje zmartwienia, ale jest w trudnej sytuacji z długami, o których Elliot nie wie lub nie chce wiedzieć. Związek Farida z dziewczyną Amirą (Leila Bekhti) jest napięty z powodu problemów finansowych, a odcinek kończy się wizytą z zaświatów i wielkim szokiem.
Chazelle kontynuuje odkrywanie nieprzyjemnej strony Paryża w wysokim kinowym stylu w drugim odcinku, który jest poświęcony Julie i jej światu. Stenberg tworzy wyrafinowaną Nowojorkę, która trzyma się z dala od ojca, ale wciąż jest ciekawa jego życia i przyciąga twórczą atmosferę wokół niego. Jej słabość ujawnia się, gdy zaczyna uczęszczać do zatłoczonego francuskiego liceum, w którym nie rozumie języka i nie zdobywa przyjaciół.
Opuszczając zajęcia, spotyka się z Simem (Adil Dehbi), chłopcem z drugiej strony miasta, który serwuje drinki w klubie i sprzedaje kanapki pracownikom biurowym. Ekscytująca scena, w której biegają razem ulicami Paryża, pchając przeciążony wóz Sima, nie brzmi zbyt prawdziwie. Podobnie jak wypadki Julie w nocy na nieoświetlonych ulicach miasta. Szybko jednak naciskają na jej problemy psychologiczne, domagając się, by Elliot wyszedł z gryzania ogona i nawiązał z nią kontakt. To historia, która bardziej niż cokolwiek innego odbija się na ekranowej obecności Stenberga, a młoda aktorka utrzymuje się przez dziką, pijacką noc, która ponownie kończy się tragicznym zwrotem akcji.
Piosenka Glena Ballarda i Randy’ego Kerbera, The Eddy, jest chwytliwą melodią i mądrze wkomponowana w fabułę, która rozwija się od kilku nut w głowie Elliota, poprzez próby, aż do poruszającego występu przed wypełnionym domem (klubem jazzowym). To szczyt w pierwszych dwóch odcinkach i znakomita inicjacja do świata ciepłego francuskiego jazzu.
The Eddy sezon 1 online będzie można obejrzeć na naszej stronie.