Jednostka wyrusza do miasta Salem na doroczne święto czarownic, jednak nieoczekiwane zakłócenie porządku wprowadza obrady w chaos. Tally zastanawia się, czy dobrze wybrała karierę wojskową, kiedy na jej drodze stanęła nienawiść i jej własna matka. Zrozpaczona odmową Aldera o zamianę jednostek, Abigail próbuje zakopać topór wojenny. Naprawdę zbliża się do Scylli, podczas gdy jednostka imponuje Anacostii w treningu Windstrike.
Premiera serialu Motherland: Fort Salem wykonała znakomitą pracę, wyznaczając głównych bohaterów i dostarczając ich motywacji. Od razu jest jasne, kim są Abigael, Tally i Raelle (jako jednostki i jako archetypy) i jest bardzo mało pytań, dlaczego tu są i co mają nadzieję osiągnąć. Ten epizod dalej bada te motywacje i pozwala bohaterom zbadać je dla siebie.
Abigail i Raelle zostały wcielone do służby, ku ich czci i przerażeniu, podczas gdy Tally zgłosiła się na ochotnika. Nie jest jasne, jak powszechne to jest, ale wydaje się rzadkie. Tally jest idealistką i wierzy, że przyczyna-powstrzymanie szału-jest godna. Wpada na przyjaciółkę z domu, Glory, która jest przerażona, że Tally wybierze to. Sama żałuje, że chce opuścić ich spokojne życie. Mama Tally również powtarza, jak straszne to wszystko jest, nawet po nadaniu Tally’emu batalistycznego uroku i Tally, po raz pierwszy, jest wstrząśnięta.
Dziewczyny zdają ćwiczenia z windstrike (uderzenia wiatru) i zyskują przywilej udania się do miasta Salem, aby przeżyć kilka godzin bez nadzoru na dorocznym święcie czarownic. Tam ludzie odtwarzają procesy czarownic z Salem, które w jakiś sposób stają się pozytywną okazją zasługującą na świętowanie? Ale tego nie widzimy, bo kamera śledzi Abigail i Raelle, które nie zostają, by oglądać.
W zeszłym tygodniu powiedziałem, że założenie jest nieprawdopodobne. Naprawdę chciałbym zobaczyć, jak przeszliśmy od czarownicy, chwilę przed powieszeniem, do miejsca, w którym jesteśmy teraz, gdzie czarownice są integralną częścią amerykańskiej armii. Przyznaję, że rekonstrukcja byłaby rozwodnioną wersją prawdy, ale i tak brak konkretów tutaj jest irytujący. Scenarzyści nie uważają tego za ważny szczegół, mimo że jest to ważny element budowania świata. Cały mit serialu jest zbudowany wokół tego momentu. Wiem, dlaczego czarownice walczą teraz, chcę wiedzieć, jak doszły do porozumienia Salem.
Pisarze odnoszą się do mojego pytania, Czy kobiety mają władzę w tej alternatywnej wersji USA. Odpowiedzią jest, że prezydent jest nie magiczną czarną kobietą, graną przez Sheryl Lee Ralph. Nie spodziewam się, że będzie głębsza eksploracja polityki rasowej w tym wszechświecie, gdzie wiedźma jest prawdopodobnie haczykiem – wszystko dla ” innych”, ale mam nadzieję, że jest więcej faktów na temat świata poza Fort Salem, które dostarczają lepszego kontekstu dla tej historii.
Podczas uroczystości Abigail i Raelle opuściły straże i nawiązały prawdziwą więź. Wszystkie dziewczyny nawiązują więź, w tym Raelle i Scylla, które bardzo szybko zbliżyły się do siebie. I wszystko w Scylli rzuca się w oczy. Błagam o wykolejenie całego spisku. Ucieczka Raelle byłaby łatwą i oczywistą drogą. Scylla legalnie zakochała się w Raelle i włączyła się w szał byłby równie nieskrępowanym wyborem. Moim najszczerszym życzeniem dla tego serialu jest unikanie tych oczywistych pułapek i dokonywanie wyborów dla postaci, które kwestionują to, kim są.
W ten sposób … kiedy cywil wypuszcza balon-odpowiednik we wszechświecie kogoś krzyczącego „bomba” na lotnisku-wszyscy panikują. Dziewczyny, wciąż w mundurach, próbują uspokoić ludzi, ale bez skutku. Mężczyzna mówi z całą klatką piersiową: „to twoi ludzie popełniają te ataki!”Tally zabiera go ze swoim nowo udoskonalonym windstrike, a później zastanawia się, czy podjęła słuszną decyzję o zaciągnięciu się, zauważając, że ludzie, których chronią, nienawidzą ich. Ona gofruje przez chwilę, zanim wyląduje na swoim początkowym odczuciu, że jest to dobra decyzja. Ale był moment paniki i niepewności i odkrywanie, że z nią będzie równie, jeśli nie bardziej przekonujące, niż grzebanie w niepokoju Raelle z jej wyborem.
Ten moment jest również wtedy, gdy docieramy do sedna sprawy. Co ludzie myślą o czarownicach? Czy jest jakaś Narodowa rozmowa o ilości władzy, jaką posiadają? Są postrzegani jako niebezpieczni? Są postrzegani jako Zbawcy? Czy ludzie im ufają, poza rolą wojskową? Do tego momentu serial jedynie wskazywał na możliwość nastrojów anty-czarownic w szerszej kulturze. W pierwszym odcinku widzimy mężczyznę szczęśliwie rezygnującego z miejsca w samolocie na rzecz Tally i dziękującego jej za jej służbę. Inni w pobliżu uświadamiają sobie, że jest czarownicą, a tam są wyrazy strachu i szacunku. Ich reakcja na nią wskazuje na szalenie różne uczucia, jakie ludzie żywią do czarownic. Jak czarownice poruszają się po świecie, poza względnym bezpieczeństwem Fort Salem, to coś, co chcę zbadać w programie.
Czarna kobieta prezydent (czuję potrzebę podkreślenia) pyta generała Adlera o ich taktykę w odniesieniu do szału, a ona oferuje bardzo mało konkretnych rzeczy, które robią, aby z nimi walczyć. Później wyżsi odkrywają, gdzie według nich działa szał i wysyłają oddział, by się z nimi skonfrontował. Przez dosłowne lustro widzimy, jak drużyna wchodzi prosto w zasadzkę. Gdy jeden z wyższych rangą oficerów wyraża żal z powodu utraty córki (jednej z czarownic z oddziału), nalega, by zrobić więcej. Jest tu implikacja, że wiedźmy z Fort Salem mają więcej do swojej dyspozycji, do których nie uciekły, co zapewne wpłynie na ich reakcję na szał. Kwestia dobrego faceta kontra złego nieuchronnie pojawi się, gdy Wojskowe wiedźmy spotkają terrorystów tam, gdzie są. Mam nadzieję, że pisarze nie podchodzą do tego nieśmiale.
Wciąż jestem zauroczony magicznym systemem, z którego korzysta ten serial. Jako fan sci-fi, fantasy, (i melodramatu dla nastolatków), widziałem magię, która pobiera opłatę lub wymaga poświęcenia, lub magię, która wymaga powinowactwa do żywiołów. Ale ten show nadaje mu niepowtarzalny obrót, dodając do zaklęcia element wokalny. W tym wszechświecie Beyoncé byłaby dosłownie zbyt potężna. Z niecierpliwością oczekuję kolejnych wyrazów tej magii.
Motherland: Fort Salem ma potencjał, by opowiedzieć złożoną i dopracowaną historię. Jest tak wiele do wydobycia i tak wiele możliwości narracyjnych. Scenarzyści muszą tylko rozpoznać, kiedy stworzyli fascynującą ścieżkę narracyjną i podążać za nią aż do jej zakończenia, miejmy nadzieję, że unikną pułapek, które grożą wstrzymaniem przedstawienia.